کانالیزه کردن نمودار

کانالیزه کردن نمودار

کانالیزه کردن نمودار

کانالیزه کردن نمودار در تحلیل تکنیکال، یکی از روش‌هایی است که تکنیکالیست‌ها از آن برای معاملات در بازارهای مالی، استفاده‌های زیادی می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت که یکی از اولیه‌ترین ابزارهای که یک تکنیکالیست برای تحلیل قیمت از آن استفاده می‌نماید، کانالیزه کردن نمودار است.

به طوری کلی می‌توان این طور گفت که در نمودارهای قیمتی در بازارهای مالی، بر اساس کف‌ها و سقف‌هایی که خط نمودار قیمت می‌سازد، می‌توان کانال کشید و بر اساس آن، به تحلیل حرکت قیمت در آینده پرداخت. در دسته بندی کلی، کانالیزه کردن نمودار در تحلیل تکنیکال می‌تواند به شکل فرضی و یا واقعی باشد.

رسم کانال در نمودارهای قیمتی

رسم کانال‌های مختلف در نمودارهای قیمتی، بسیار به رسم خط روند قیمت شبیه است. برای رسم کانال، باید پس از آن که خط روند را رسم کردید، یک خط موازی با خط روند در جایی که نمودار قیمتی دو کف یا سقف دیگر ساخته است، رسم کنید. به عبارتی دیگر، نمودار قیمتی باید بین دو خط موازی کانال قرار بگیرد. خط پایینی کانال کف‌های اصلی قیمتی و خط بالایی کانال، سقف‌های اساسی نمودار قیمت را به یکدیگر وصل می‌کند.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر کانالیزه کردن نمودار در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

کانال واقعی چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که قیمت و نمودار قیمتی به گونه ای حرکت کند که دو سقف با تماس با خط بالایی کانال و دو کف با تماس با خط پایینی کانال داشته باشد و در داخل کانال حرکت کند و نوسان داشته باشد، می‌گوییم که یک کانال واقعی تشکیل شده است.
زمانی که کانالی این چنینی در نمودار قیمتی تشکیل شده است، می‌توانید در محدوده کف کانال یا همان خط پایینی کانال، خریدار بوده و در محدوده سقف کانال یا همان خط بالایی کانال، فروشنده باشید.
به طور کلی می‌توان انواع کانال‌ها را به سه دسته نیز تقسیم کرد:

کانال‌های صعودی (Bullish)
کانال‌های نزولی (Bearish)
کانال‌های خنثی (Range)

کانالیزه کردن نمودار: کانال‌های صعودی (Bullish)

بهترین استراتژی در زمانی که کانالی صعودی در نمودار قیمتی تشکیل شده است این می‌باشد که بتوانید در کف بخرید و برای فروش در سقف نیز احتیاط لازم را به خرج دهید و بفروشید. دلیل این که می‌گوییم بهتر است جانب احتیاط را در فروش در سقف کانال رعایت کنید این است که به طور کلی، روندی که در زمان تشکیل یک کانال صعودی، قیمت به خود گرفته است، روندی صعودی می‌باشد، پس بهتر است که سهم خود را در میان مدت نگه دارید چرا که فارغ از نوساناتی که قیمت در کانال صعودی می‌کند، روند میان مدت آن صعودی است و به هر حال، قیمت در حال افزایش است.

مگر این که خلاف این قضیه، با شکسته شدن کانال به سمت پایین ثابت شود که در آن صورت باید استراتژی جدیدی برای معاملات خود بر روی نمودار مورد نظر داشته باشید.

کانالیزه کردن نمودار: کانال‌های نزولی (Bearish)

بهترین استراتژی در کانال‌های نزولی، فروش صد درصدی در سقف کانال و خرید با احتیاط بسیار زیاد در کف کانال می‌باشد. در نظر داشته باشید که در کانال‌های نزولی، نمی‌توانید با دید میان مدت اقدام به خریداری سهم و یا هر چیزی که نمودار، بیانگر قیمت آن است بکنید چرا که نمودار قیمت و کانال تشکیل شده رسماً به شما می‌گوید که روند قیمت در میان مدت، نزولی است و در این صورت، با خرید و نگهداری سهم برای میان مدت، ضرر خواهید کرد. البته در بازار ایران که یک طرفه است، باید این استراتژی را داشته باشید ولی در بازارهای مالی دو طرفه، در روندها و کانال‌های نزولی نیز شما می‌توانید با گرفتن پوزیشن فروش، از نمودار نزولی نیز کسب سود کنید.

اگر تمایل دارید در بورس ایران معامله کنید، بهتر است به هنگام مواجهه با کانال نزولی در نمودار قیمت، با احتیاط بسیار زیاد در کف خریده و در سقف کانال، بدون تعلل فروشنده باشید.

توجه داشته باشید که در بورس ایران، در نمودارهای نزولی که کانال نزولی قیمت دارند، هدف از خرید کردن، صرفاً کسب سود در حد فاصل کف تا سقف کانال می‌باشد و در بلند مدت در صورتی که هم را نگه دارید، متحمل ضرر خواهید شد. مگر این که اتفاقی بیفتد و نمودار قیمتی، سقف کانال نزولی خود را شکسته و حرکت صعودی آغاز کند.

کانالیزه کردن نمودار: کانال‌های خنثی (Range)

بهترین استراتژی در زمانی که نمودار قیمت در حالتی قرار گرفته است که می‌توان کانال خنثی برای آن رسم کرد، این است که در کف کانال خریدار باشید و در سقف کانال فروشنده باشید. تا زمانی این کار را ادامه دهید تا نمودار قیمتی، کانال را از کف و یا از سقف، بشکند. در آن زمان می‌توانید برای معامله در بازار، استراتژی جدیدی را اتخاذ کنید.

هدف اصلی در معامله در کانال‌های خنثی، کسب سود از معاملات کوتاه مدت می‌باشد. در میان مدت شما هیچ سودی از سرمایه گذاری در سهمی که در کانالی خنثی قرار دارد، کسب نمی‌کنید.

 

کانالیزه کردن نمودار

کانالیزه کردن نمودار: خروج نمودار قیمتی از کانال

در صورتی که نمودار قیمتی بتواند خط بالایی و یا خط پایینی کانال خود را بشکند، باید انتظار داشت که در صورت تثبیت روند، به اندازه عرض کانال در جهتی که کانال شکسته شده است، قیمت پیشروی کند.

به بیانی دیگر، زمانی که نمودار قیمتی، سقف کانال خود را بشکند، می‌توانید انتظار داشته باشید که در صورت تثبیت روند صعودی قیمت (برای مثال، اثبات پولبک قیمت به خط بالایی کانال) قیمت به صعود خود به اندازه عرض کانال، ادامه خواهد داد و می‌توانید زمانی که نمودار قیمت به اندازه عرض کانال صعود کرد، منتظر اولین نشانه‌های کم شدن قدرت صعود قیمت باشید تا بلافاصله بتوانید سهم خود را بفروشید و بیشترین میزان سود را از حرکت قیمت به دست آورید.

همچنین، در صورتی که نمودار قیمتی، خط پایینی کانال خود را بشکند و روند آن نیز تثبیت شود، می‌توانید انتظار داشته باشید که به اندازه عرض کانال سقوط کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خروج نمودار قیمتی از کانال، در هر حالتی که باشد، از نکات ذکر شده در بالا پیروی می‌کند. به عبارتی دیگر، فرقی نمی‌کند که کانال رسم شده بر روی نمودار قیمتی، صعودی، نزولی و یا خنثی باشد، در صورتی که کانال را بشکند، از همان قاعده بالا در هر حالتی پیروی می‌کند.

همچنین این نکته را نیز بهتر است بدانید که در صورتی که کانال نزولی باشد و نمودار از کف کانال نزولی خود را بشکند، بهتر است که تا مدتی قید خرید سهم مورد نظر را بزنید و در صورتی که کانال صعودی باشد نمودار قیمتی، سقف کانال صعودی خود را بشکند، یعنی به احتمال زیاد سود و صعودی بسیار بزرگ انتظار سهم مورد نظر شما را می‌کشد و در این حالت بهتر است که تا آشکار شدن نشانه‌های فروش، سهم را نگه دارید.

سخن پایانی

همان طور که ذکر شد، بهتر است در کانال‌های صعودی، سهم خود را نگه دارید و تا اتمام کانال، آن را نفروشید. فروش در سقف در کانال‌های صعودی، برای معامله گران کوتاه مدت است که به دنبال کسب سود بیشتر از نوسانات قیمت در کانال هستند به این صورت که در هر سقف فروخته و در هر کف می‌خرند. در کانال‌های نزولی و خنثی نیز بهتر است که با اهداف میان مدت وارد نشوید چرا که در کانال‌های نزولی، در میان مدت ضرر خواهید کرد و در کانال‌های خنثی نیز در میان مدت ممکن است سرمایه شما هیچ تغییری نکند و سودی عایدتان نشود.

در این مقاله از مجموعه مقالات بلاگ رسمی فردانامه به بررسی موضوع کانالیزه کردن نمودار پرداختیم و انواع کانال را در تحلیل تکنیکال معرفی نمودیم که برای تبدیل شدن به یک تکنیکالیست حرفه‌ای، بهتر است که مفهوم کانال‌ها را به خوبی درک کنید و توانایی تحلیل قیمت و بازار را با استفاده از کانالیزه کردن نمودار به دست آورید.

در صورتی که تمایل دارید در مباحث مختلف بازار سرمایه و بازارهای مالی، اطلاعات مفیدی را کسب کنید، می‌توانید رد میان مقالات مختلف حوزه بازارهای مالی در بلاگ فردانامه، موضوعات مورد علاقه خود را مطالعه کنید.

در نظر داشته باشید که در بازارهای مالی، تا هر میزان که اطلاعات و توانایی‌های خود را افزایش دهید و بازار و ابزارهای آن را بهتر بشناسید، می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید و سودهای بیشتری را از آن خود سازید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید