پیش‌بینی سود شرکت‌ها با اکسل

پیش‌بینی سود شرکت‌ها با چه روشی انجام می‌شود

انتشار گزارش پیش‌بینی سود در سال‌های اخیر بسیار کمرنگ شده است و کمتر شرکتی در ابتدای سال مالی دست به پیش‌بینی سود آن سال می‌زند. بااین‌حال هنوز یک برآورد کلی از درآمد و هزینه‌ها در صفحات تفسیری گزارش‌های مالی فصلی و سالانه منتشر می‌شود. پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌تواند برای تحلیلگران بنیادی بازار که به دنبال ارزنده‌ترین سهم‌ها در بورس می‌گردند، بسیار مهم باشد. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به روش‌هایی که می‌توانید به واسطه آن‌ها سودسازی یک شرکت را برای سال آینده تخمین بزنید.

در ادامه مطلب با فردانامه بعد از مروری بر روش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها، در قسمت مربوط به اکسل طی ویدئویی 12 دقیقه‌ای به طور عملی به شما آموزش خواهیم داد که چگونه  سود شرکت مورد نظر خود را در اکسل،  پیش‌بینی و بررسی کنید. با ما همراه باشید.

روش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌

پیش‌بینی کردن عملکرد مالی یک شرکت نیازمند شناخت دقیق شرکت و حوزه فعالیت آن است. برای همین اگر می‌خواهید پیش‌بینی بهتری از آینده شرکت داشته باشید، بهتر است در قدم اول گزارش فعالیت هیئت‌مدیره را بخوانید. این گزارش به صورت سالانه منتشر می‌شود و در آن به وضعیت کنونی شرکت، فعالیت اصلی، ریسک‌ها و فرصت‌های صنعت مربوطه اشاره می‌شود. در قدم دوم می‌توانید به سراغ گزارش‌های تحلیلی دیگری بروید که در رابطه با آن صنعت (مانند بانکی، پالایشگاهی، شیمیایی، ذغال‌سنگ) نوشته شده است.

بررسی روش‌های پیش‌بینی سود شرکت

پیش‌بینی سود شرکت‌ها

وقتی یک دید کلی و مناسب از وضعیت شرکت و صنعت پیدا کردید، وقت آن رسیده که دست به اکسل شوید. البته در تمام روش‌های پیش‌بینی سود نیازمند اکسل نیستید و می‌توانید از تحلیل دیگران، خود شرکت و یا شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده کنید. بااین‌حال در ادامه روش‌های مختلفی را برای پیش‌بینی سود شرکت‌ها معرفی می‌کنیم که بر اساس تمایل خود می‌توانید از هر کدام استفاده کنید.

تخمین سود بر اساس روند سال‌های گذشته

یکی از روش‌های ساده اما کاربردی برای محاسبه سودسازی آینده شرکت‌ها، تخمین سود بر اساس روند قبلی سودسازی است. در این روش، شما ضمن آگاهی از میزان رشد عمومی هزینه‌ها، کف حقوق و غیره، نگاهی به ستون درآمدها و هزینه‌ها می‌اندازید. بهتر است گزارش سالانه شرکت‌ها را حداقل برای سه سال گذشته داشته باشید. میزان متوسط رشد درآمد سالانه را برای این سه سال در نظر بگیرید. سپس به ستون هزینه‌ها بروید و با لحاظ کردن افزایش هزینه سال جاری، میزان هزینه‌های عمومی را تخمین بزنید.

در چنین حالتی می‌توانید میزان افزایش یا کاهش سود خالص را محاسبه کنید. این مدل تخمین زدن صرفاً یک دیدگاه به شما می‌دهد و نمی‌تواند معیار دقیقی باشد. ولی برای افرادی که فقط می‌خواهند یک پیش‌بینی درست (اما نه خیلی دقیق) داشته باشند، خوب است.

برآوردهای خود شرکت

شرکت‌های تولیدی معمولاً از آینده خود یک برآوردی را منتشر می‌کنند. برای مشاهده این برآورد کافی است یک گزارش فصلی (برای مثال ۳ ماهه) را باز کنید، به قسمت خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری صفحه ۱ بروید و به ستون آخر نگاه کنید. احتمالاً ستونی با عنوان برآورد دوره ۹ ماهه می‌بینید که به پیش‌بینی نرخ و مبلغ فروش در ۹ ماه بعدی پرداخته است. 

اگر به گزارش فصلی نگاه می‌کنید، برای تخمین درصد افزایش هزینه‌ها می‌توانید به صورت سود و زیان نگاه کنید و ببینید ردیف هزینه‌های عمومی نسبت به دوره مشابه سال قبل خود چقدر بیشتر شده است. می‌توانید این درصد افزایش یا کاهش هزینه را برای کل دوره مالی در نظر بگیرید. 

در نهایت با استفاده از این داده‌ها می‌توانید سود خالص را محاسبه کنید و میزان افزایش یا کاهش آن نسبت به دوره مالی قبلی را به دست بیاورید. در نظر داشته باشید که بیشتر شرکت‌ها تخمین یا برآورد آینده‌نگر خودشان را با احتیاط منتشر می‌کنند و گاهی فروش واقعی بیشتر و گاهی کمتر از برآورد می‌شود. اگر وضعیت صنعت و شرکت موردنظر را بشناسید، می‌توانید صحت برآورد شرکت را بررسی کنید.  

پیش‌بینی سود با استفاده از اکسل

روش دقیق‌تر برای پیش‌بینی سود یک شرکت، تعریف چند سناریو و محاسبه سود آینده‌نگر بر اساس آن‌هاست. استفاده از یک اکسل می‌تواند کار شما را در ترتیب دادن به داده‌ها و محاسبات ساده کند. 

 آموزش ویدئویی  (اگر ویدئو را نمی‌بینید احتمالا به دلیل روشن بودن وی‌پی‌ان دستگاه‌تان است)

 

 

به‌صورت‌کلی کافی است که یک صفحه اکسل با ستون‌ها و ردیف‌هایی که در صورت سود و زیان کدال مشاهده می‌کنید بسازید. می‌توانید ستون‌های دلخواهی که در تحلیل به شما کمک می‌کنند را هم اضافه کنید. برای مثال، می‌توانید برای هر سناریو یک قیمت دلار در نظر بگیرید یا اینکه مقدار فروش شرکت را در تحلیل خود لحاظ کنید. سپس داده‌های گزارشات دو دوره مالی قبلی را در اکسل خود وارد کنید.

حالا شما یک خلاصه‌ای از گذشته شرکت دارید. متناسب با هر سناریو، ردیف‌های درآمد و هزینه را برای دوره مالی آینده پر کنید و در نهایت به سود خالص برسید. برای مثال ممکن است در سناریوی اول شما، شرکت به دلیل استفاده از خط تولید جدید افزایش مقدار تولید ۲۰ درصدی داشته باشد. در چنین حالتی می‌توانید رشد ۲۰ درصدی مبلغ فروش را در اکسل خود لحاظ کنید. مقدار افزایش نرخ احتمالی، افزایش هزینه‌ها، افزایش یا کاهش مالیات و همچنین هزینه‌ها یا درآمدهای غیرعملیاتی محتمل را در سناریوهای خود در نظر بگیرید.

با تقسیم مقدار سود خالص محاسبه‌شده بر تعداد کل سهام شرکت می‌توانید مقدار سود برای هر سهم یا EPS آینده‌نگر را پیش‌بینی کنید.

دلایل پیش‌بینی سود شرکت‌ها

چرا باید به پیش‌بینی سود شرکت‌ها توجه کنیم

مزایای پیش‌بینی سود شرکت‌ها

پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. چه شما یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باشید و چه به واسطه علاقه و بهبود شرایط اقتصادی در بورس فعالیت دارید، اگر بتوانید پیش‌بینی درستی از سودسازی آینده شرکت‌ها داشته باشید می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های بهتری را تجربه کنید.

  •       رسیدن به بهترین سهم‌ها: اولین مزیت پیش‌بینی سود آینده یک شرکت، درک بهتر ساختار مالی و عملکرد اقتصادی شرکت است. شما با شناخت بهتر وضعیت عمومی شرکت‌های مختلف در یک صنعت می‌توانید به بهترین سهم برای خرید برسید.
  •       نترسیدن از افت قیمت موقت: اگر بتوانید سودسازی آینده شرکت‌ها را تخمین بزنید، دیگر از نوسان‌های منفی سهم نمی‌ترسید و به صورت هیجانی دست به فروش نمی‌زنید. همچنین اگر تخمین درستی از سودسازی شرکت در آینده داشته باشید، به صورت هیجانی وارد صف خرید هر سهمی نمی‌شوید.
  •       سرمایه‌گذاری بلندمدت: اگر هدفتان حفظ ارزش سرمایه و کسب سود باشد، سرمایه‌گذاری بلندمدت بهترین راهکار شماست. در این شرایط با پیش‌بینی سودسازی آینده شرکت‌ها می‌توانید روی سود تقسیمی در مجمع سالانه شرکت حساب کنید و خیالتان از بابت عملکرد شرکت راحت باشد.

جمع‌بندی 

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستید، پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌تواند به شما یک دید بلندمدت بدهد تا واقعیت فعالیت اقتصادی را بهتر درک کنید. چراکه سرمایه‌گذاری با داشتن برآوردهای دقیق و منطقی آرامش بیشتری دارد. اینگونه می‌توانید خریدوفروش منطقی سهم را تجربه کنید و بدون هراس از نوسان‌های کوتاه‌مدت، به افق پیش روی شرکت نگاه کنید و از دریافت سود تقسیمی شرکت لذت ببرید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید