نقشه بازار در سایت TSETMC

نقشه بازار در سایت TSETMC

مقدمه:

شرکت مدیریت فناوری بورس یکی از زیرمجموعه های شرکت بورس و اوراق بهادار تهران می‌باشد. در راستای گسترش معاملات آنلاین این شرکت با راه‌اندازی سایتی به نشانی tsetmc.com (Tehran Securities Exchange Technology Management Co) وظیفه دارد تمامی اطلاعات شرکت‌های بورسی نظیر معاملات، لیست سفارشات، قیمت لحظه‌ای سهام، قیمت پایانی، حجم مبنا و … را به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار دهد.

همچنین شما با مراجعه به این سایت می‌توانید به اطلاعات زیادی از وضعیت کلی بازار و سهم نظیر شاخص کل، شاخص هم‌وزن، حجم معاملات، ارزش معاملات، ارزش بازار، لیست سفارش خرید فروش، eps ، پیام ناظر و… دست پیدا کنید. یکی از قسمت‌های این سایت که مورد استقبال واقع شده، نقشه بازار می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به توضیح نقشه بازار در سایت tsetmc بپردازیم. با ما همراه باشید.

سایت TSETMC.COM:

در صفحه‌ی اول tsetmc.com گزینه‌های، در یک نگاه، بورس اوراق بهادار، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران، کدال،صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بورس کالا را مشاهده می‌کنید که شما می‌توانید با کلیک برروی بازارهای مورد نظرتان اطلاعات جامعی نظیر ارزش بازار، ارزش معاملات، نمادهای پرتراکنش و .. بدست آورید. همچنین با کلیک کردن برروی گزینه کدال می‌توانید پیام‌های ناشران را که برروی سامانه کدال منتشر می‌شود مشاهده کنید.

نقشه بازار در سایت TSETMC

 

 

با انتخاب گزینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید تمامی صندوق‌ها را اعم از صندوق درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، صندوق‌های جسورانه ، شرکت‌های سبدگردانی ،صندوق‌های طلا و … را همراه با بازده سه ماهه تا یک ساله آن ها را مشاهده کنید.

نقشه بازار در سایت tsetmc.com

یکی از خدماتی که سایت tsetmc به طور رایگان به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد نقشه بازار می‌باشد. برای مشاهده نقشه بازار باید ابتدا وارد سایت tsetmc.com شوید، در صفحه نخست با کلیک بر روی گزینه نقشه بازار که در سمت چپ نوار ابزار بالای صفحه قرار دارد شما می‌توانید یک نمای کلی از بازار را مشاهده کنید.

نقشه بازار در سایت TSETMC

در نقشه بازار، نمادهای بازار سرمایه در دسته‌بندی‌های مربوط به خود (خودرویی‌ها، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌‌‌ها و …..) قرار گرفته‌اند و شما با نگه داشتن موس بر روی هر یک از نمادها می‌توانید به راحتی تمامی اطلاعات لحظه‌ای نماد نظیر( قیمت پایانی، آخرین معامله، تعداد، حجم و ارزش) را مشاهده کنید.

نقشه بازار در سایت TSETMC

 

به‌طور کلی نقشه بازار در سایت TSETMC.COM نمادهای منفی و مثبت را با 2 رنگ قرمز و سبز نمایش می‌دهد، اما شاید شما هم با مشاهده‌ی نقشه بازار این سوال در ذهنتان به‌وجود آمده باشد که چرا رنگ سبز و یا قرمز نمادهای مختلف با هم متفاوت می‌باشد؟

طیف رنگ در نقشه بازار:

برای مشاهده بهتر وضعیت هر نماد، از طیف‌های مختلف رنگ سبز و قرمز استفاده شده است. مکانیزم سایت TSETMC به این شکل می‌باشد که هرچه نماد در کف دامنه نوسان روزانه معامله شود رنگ نماد در نقشه بازار قرمز کمرنگ می‌باشد و هرچه به سمت 0 تابلو حرکت می‌کند، رنگ نماد به سمت قرمز تیره تغییر می‌کند، نماد در صفر تابلو به رنگ خاکستری (خنثی) تغییر می‌کند.

در طرف مقابل هرچه نماد به سمت سقف دامنه روزانه خود حرکت کند رنگ سبز آن به سمت سبز روشن تغییر می‌کند و در سقف دامنه روزانه رنگ سبز روشن در می‌آید و زمانی که نماد از سقف دامنه روزانه به سمت صفر تابلو حرکت کند رنگ آن از سبز روشن به سبز تیره گرایش پیدا می‌کند و در صفر تابلو به رنگ خاکستری در می‌آید.

به‌طور مثال اگر یک نماد در یک روز معاملاتی از حداقل دامنه نوسان به سمت حداکثر دامنه نوسان حرکت کند رنگ آن به‌ترتیب قرمز خیلی روشن، قرمز تیره، قرمز خیلی تیره، خاکستری (صفر تابلو) ، سبز خیلی تیره، سبز روشن، سبز خیلی روشن تغییر می‌کند.

مزایای نقشه بازار:

استفاده از نقشه‌ی بازار برای سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد، آن‌ها می‌توانند با مشاهده‌ی نمای کلی بازار به وضعیت کلی صنعت آگاهی پیدا کنند و با مقایسه نمادهای مختلف یک صنعت با یکدیگر بهترین انتخاب را داشته باشند.

سایت TSETMC یکی از جامع‎‌ترین سایت‌های بورسی می‌باشد. در این سایت تمامی اطلاعات در مورد تمام بازارها در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و مخاطب می‌تواند تمامی بخش‌های سایت را مشاهده کند. این سایت با وجود حجم بالای اطلاعاتی که در خود دارد، پیچیدگی خاصی ندارد و شما می‌توانید با ورود به آن، به تمامی بخش‌های مورد نظر خود دست یابید.

معایب نقشه بازار :

در نقشه بازار، صنعت‌های بزرگ و پر حجم بازار نظیر (صنعت خودرویی‌ها، فلزات اساسی، گروه شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی…) که بر روی شاخص تاثیرگذاری بیشتری دارند فضای بیشتری را در اختیار دارند و بزرگتر از صنعت‌های کوچک بازار نمایش داده می‌شوند به‌همین علت این نقشه برای دیدن وضعیت کلی بازار و نمادهای شاخص‌ساز کارایی دارد و خیلی نمی‌توان از آن برای بررسی نماد‌های کوچک بازار استفاده کرد.

جمع‌بندی:

سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با هدف گسترش معاملات آنلاین راه‌اندازی شده است. این سایت اطلاعات مختلفی نظیر شاخص کل، شاخص هم‌وزن، ارزش معامله، سهام شناور و … ارائه می‌دهد. یکی از اطلاعاتی که سایت TSETMC ارائه می‌دهد نقشه بازار می‌باشد. در نقشه بازار امکان مشاهده‌ی تمامی نمادها فراهم می‌باشد. در نقشه‌ی بازار، نمادها در دسته‌بندی‌های صنعت مربوط به خود قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید به‌راحتی نمادهای یک صنعت را با هم مقایسه کنید.

در نقشه‌ی بازار با نگه داشتن موس بر روی هر نماد اطلاعات روز آن نماد نظیر قیمت پایانی، آخرین معامله، تعداد،حجم، ارزش آن نماد به شما نمایش داده می‌شود.

طیف رنگی نقشه بازار از قرمز روشن تا سبز روشن می‌باشد، نماد در کف دامنه نوسان روزانه قرمز روشن می‌باشد و هرچه به سمت صفر تابلو حرکت می‌کند به قرمز تیره تبدیل می‌شود و در صفر تابلو به رنگ خاکستری در می‌آید، همچنین در حرکت به سمت سقف دامنه روزانه، از سبز تیره به سبز روشن تغییر رنگ می‌دهد.

نقشه بازار از صنعت‌های مختلفی تشکیل شده‌است اما صنعت‌های بزرگ و شاخص‌ساز نسبت به صنعت‌های کوچک بازار فضای بیشتری به خود اختصاص داده‌اند به‌همین علت نقشه مناسب بررسی صنعت‌های کوچک بازار نمی‌باشد و بیشتر برای بررسی صنعت‌های بزرگ طراحی شده است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید