آموزش نوسان گیری در بورس

آموزش نوسان گیری در بورس

آموزش نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس از جمله اولین عباراتی است که افراد پیرامون بازار سرمایه، خرید و فروش سهام می‌شنوند و عاملی می‌شود برای جذب آنها به این بازار پرتلاطم و پر نوسان. بنابراین بعد از نگاه کردن به نمودار سهام و دیدن نوسان آن و همچنین به تجسم کردن خرید در کف و فروش در سقف (در بازارهای یک طرفه مثل بازار ایران) می‌پردازند و سودهای احتمالی کسب شده آنها را برای ورود هر چه سریع به بازار اغوا می‌کند.

در مقاله آموزش نوسان گیری در بورس سعی داریم تا تمام مواردی که برای انجام نوسان گیری در بازار نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. با ما در فردانامه همراه باشید.

نوسان گیری به چه معنی است؟

در ابتدا باید به مفهوم نوسان گیری پرداخت. نوسان گیری با توجه به اینکه در چه بازاری و در چه تایم فریمی معامله می‌کنید می‌تواند مفهوم پیدا کند. غالبا نوسان گیری در بازارهای جهانی را با عنوان day-trading یا معامله روزانه می‌شناسند. اگر بخواهیم تعریفی کلی ارائه دهید نوسان گیری چنین مفهوم پیدا خواهد کرد. اگر شما در طی زمان‌های کمتر از دو هفته در بازار ایران دست به فروش سهامی که پیشتر خریده‌اید بزنید به اصطلاح نوسان گیر هستید. حال ممکن است معاملات به شکل روزانه هم انجام گیرد.

در بازارهای مالی و هر بازار دیگری به دلیل تغییرات رخ داده در مقادیر عرضه و تقاضا همواره قیمت دستخوش تغییراتی می‌شود. فزونی گرفتن عرضه قیمت را به سمت پایین می‌کشاند و کاهش عرضه سبب صعودی شدن نمودار قیمت خواهد شد. همین اختلاف در میزان عرضه و تقاضا است که سبب ایجاد نوسانات بازار سرمایه می‌شود.

در نظر بگیرید سهامی را در صف فروش خریده باشید و در صف خرید اقدام به فروش آن بکنید در این حالت شما یک نوسان گیر هستید. البته در بازار ایران به دلیل کارمزد بالای معاملات که قبلا چیزی در حدود 1.5 درصد برای خرید و فروش بود و الان به عدد حدود 1 درصد کاهش یافته است کمتر کسی اقدام به خرید و فروش سهام در طی یک روز می‌کند. بنابراین اگر سهامی را خریده باشید و در موعد کمتر از دو هفته اقدام به فروش آن بکنید اساسا به عنوان یک نوسان گیر در بازار ایران شناخته می‌شوید.

در بازارهای جهانی با توجه به تایم فریمی که معامله می‌کنید این مفهوم تجلی می‌یابد. با کارکردن در تایم فریم‌های کوتاه‌تر از H4 شما یک نوسان گیر هستید. در تایم فریم‌های بسیار پایین مثل 5 دقیقه و 1 دقیقه اصطلاح اسکالپ (Scalp) را خواهید شنید.
حال که با مفهوم نوسان گیری آشنا شدید سعی می‌کنیم با نگاهی کامل موارد مهم را با شما در میان بگذاریم.

نوسان گیری به عنوان یک استراتژی معاملاتی

باید بدانید که نوسان گیری یکی از استراتژی‌های معاملاتی به شمار می‌رود. بنابراین وقتی صحبت از استراتژی می‌شود باید تمام جزئیات مربوط به آن را همانطور که در مقاله دیگری تحت عنوان استراتژی معاملاتی صحبت کردیم رعایت کنید. به منظور یادآوری به این جمله توجه کنید که در یک استراتژی معاملاتی نقاط ورود و خروج باید دقیقا معلوم باشند.

در این استراتژی همچنین باید به این نکته مهم توجه کنید که در چه بازاری اقدام به معامله می‌کنید. البته این به عنوان یکی از پارامترهای موجود در استراتژی معاملاتی نقش مهمی ایفا می‌کند. فازهای مختلف یک بازار را در نظر بگیرید. یک بازار یا در حال صعود است، یا در حال نزول است و یا در حالت side یا نوسانی قرار دارد. اگر بازار یک طرفه ایران را ملاک بحث خود قرار دهیم متوجه خواهیم شد که در بازار صعودی بهترین حالت خرید سهم و نگهداری سهام تا زمانی که جهت حرکت آن تغییر پیدا کند می‌باشد.

همچنین بازار نوسانی نیز به دلیل بالا بودن ریسک معاملات بهتر است وارد بازار نشوید. اما بازاری که در حالت side یا نوسانی است برای انجام نوسان گیری ایده‌آل است.

کافی است کف و سقف محدوده نوسانی بازار را تشخیص دهید و به معامله کردن در این محدوده بپردازید تا زمانی که قیمت به سمت بالا یا به سمت پایین از محدوده خارج شود که به معنی اتمام دوران نوسان سهم است. توجه داشته باشید باید استراتژی معاملاتی شما مطابق با شرایط بازار باشد.

آموزش نوسان گیری در بورس

تحلیل‌های موثر در نوسان گیری

نوسان گیری از آنجایی که معامله‌گری کوتاه مدتی به شمار می‌رود به راحتی می‌توان گفت تحلیل بنیادین نقش خیلی زیادی در این سبک از معامله‌گری ایفا نمی‌کند. آگاه بودن به وضعیت بنیادی شرکت یا تحلیل فاندامنتال از جمله مواردی است که در طولانی مدت باید برنامه‌ریزی شود. بنابراین تحلیل تکنیکال اساس و پایه نوسان گیری است.

در سیستم نوسان گیری با توجه به سرعت نسبت بالای معاملات باید سیستم معاملاتی یا استراتژی به کار گرفته شده برای نوسان گیری باید به قدری وضوح و شفافیت داشته باشد که بتوانید در لحظه نسبت به وضعیت معاملاتی خود تصمیم بگیرید و اقدام کنید.
بنابراین با توجه به گستردگی ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال باید به طور واضح بخشی از ابزارها و اندیکاتورها را در استراتژی خود وارد کنید. اندیکاتور ATR، RSI، میانگین‌های متحرک، ابرهای ایچیموکو و … از جمله اندیکاتورهایی هستند که می‌توانید در این بخش استفاده کنید.
قوانین پرایس اکشن و استفاده از زبان کندلی یا شمعی نیز در نوسان گیری بسیار متداول است و به عنوان یک پارامتر مهم معمولا در انجام معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب نوسان گیری

این روش نیز همانند روش‌های معاملاتی دیگر می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در این بخش قصد داریم شما را با مزایا و معایب این روش آشنا کنیم.

مزایای نوسان گیری

اولین مزیت این روش امکان ایجاد بازدهی مالی قابل قبول و بالا نسبت به استراتژی‌های دیگر است.

کاهش ریسک سیستماتیک معاملاتی به این معنی که پول شما مدت زمان طولانی درگیر یک سهام نیست و این امکان وجود دارد که با بهره برداری کوتاه مدت از آن صنعت یا شرکت بتوانید سود قابل قبولی را کسب کنید.
امکان تغییر بین صنایع مختلف و شرکت‌های مختلف راحت‌تر است.

معایب نوسان گیری

بالا بودن سطح ریسک این روش در صورت عدم مدیریت سرمایه مناسب از جانبه معامله گر. در این روش باید مقدار سرمایه اختصاص داده شده به سهام در کنار حد زیان به درستی محاسبه شود.

تسلط روحی قابل قبولی نیاز دارد. از این حیث که شخص باید ترس و طمع خود را کنترل کند و بتواند با توجه به استراتژی معاملاتی خود و همچنین با تکیه بر توان تحلیلی خود بتواند از پس شرایط بازار و انجام معامله برآید.

و همانطور که در بخش اول مطرح شد بالا بودن کارمزد معاملات از بخش‌هایی است که معامله گر در حین ورود به معامله و ارزیابی شرایط معامله باید در نظر بگیرد.

کلام آخر

نوسان گیری در بازارهای مالی از جنبه‌های جذاب و مهم برای بسیاری از افراد به شمار می‌رود. افراد معمولا برای گرفتن این نوسان‌های مثبت و با تجسم سودهای حاصله از آن وارد بازار می‌شوند و سعی می‌کنند روشی برای کسب سودهای پیوسته در بازار ایجاد کنند.

نوسان گیری نیاز به دانش و تجربه بالایی از انجام معاملات دارد و نباید ساده انگارانه به این قضیه نگاه کرد. در بازار بورس ایران به دلیل بالا بودن کارمزد نسبت به بازارهای جهانی باید با برنامه و مدون وارد بازار شد و روشی امتحان شده را در نوسان گیری به کار بست. در این مقاله از فردانامه سعی کردیم تا بخش‌های مختلف مربوط به نوسان گیری را برای شما تعریف کنیم. امید است این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با ما همراه باشید.

 

 

منبع : اینوستوپدیا

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 3.3/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید