تحلیل بازار امروز 7 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 7 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 7 خرداد 1402

ناخوش احوال

ارزش معاملات خرد به 11200 میلیارد تومان افت کرد و بازار ناخوش احوالی را تجربه کردیم. بازار در شرایط خنثی قرار دارد و این شرایط خنثی فعلا حداقل برای دو تا سه هفته ادامه پیدا می کند.

طبیعتا در این بازار کسی دوست ندارد ریسک سنگین بردارد به همین دلیل شاهد هیجان در سمت خرید نیستیم، یکی دوبار هیجان خرید در نمادهای بزرگ هم با افزایش عرضه همراه شد و کمی دلسردی بعد ایجاد کرد.

خصوصا اینکه متاسفانه در اطلاعات قبل از انتشار در کدال باعث می شود عده ای از سود شرکت ها باخبر بشوند و انتشار گزارش در کدال را فرصتی برای شناسایی سود بدانند. معمولا اگر بازار روند صعودی قوی نداشته باشند، این باگ در در اطلاعات، بعد از انتشار کدالی یک سکون و برگشت در بازار ایجاد می کند.

البته در کشوری که 90 هزار میلیارد پول قفل استفاده از رانت خودرو است، چه انتظاری است که در بورسش اطلاعات درز نکند.

نشانه های عدم رکود

تعداد کد فعال در بازار سهام فعلا در کانال 300 تا 400 هزار واحد قرار دارد که نه نشان از رکود است و نه نشانی از امکان بوجود آمد رشد کوتاه مدت. ظاهرا بعد از یک دوره رشدی و اصلاح سریع بعد از آن فعلا خیلی ها ترجیح دادند استراحت کنند.

نکته قابل توجه بازار امروز، سرانه خرید حقیقی بزرگتر نسبت به سرانه ی فروش بود که همزمانی آن با یک روز منفی در بازار جالب توجه بود. در واقع به نظر می رسد سهامداران خردتر امروز از یک یا چند موضوع ترسیده اند و ترجیح داده اند سهم های خودشان را بفروشند. در مقابل کدهای درشت تر با گذرا دانستن این ترس ترجیح داده اند از فرصت بوجود آمده استفاده کنند.

از نظر من اگر بازار همین شرایط خودش را حفظ کند و از نظر تعداد کد فعال و ارزش معاملات به کمتر از این افت نکند، بازار وضعیت اش خوب است و بعد از چند هفته می تواند یک حرکت رو به بالا شروع کند.

توجه به گزارش های ماهانه

بخش بزرگی از فعالان روزانه بورس ایران با مفاهیم بنیادی آشنا شده اند، حداقل پیگیری کردن گزارش های عملکرد را یاد گرفته اند و می توانند براساس اطلاعات اولیه نتیجه گیری کنند. البته طبیعتا به دلیل عدم عمق تحلیل گاها دچار اشتباه نیز می شوند. امروز شاهد عکس العمل درست نسبت به عملکرد خوب برخی شرکت ها در گزارش های ماهانه بودیم.

این را در قطعه سازها و سیمانی ها و برخی سهم های دیگر می توان دید که نسبت به نمادهایی که گزارش اردیبهشت خوبی دادند، بازار گارد خرید داشت. البته نمی توان گفت که این تغییر سطح دانش همه گیر شده است ولی نشانه ی امیدواری است که مجددا عمق تحلیل بنیادی در بورس ایران در حال افزایش است.

کسانی که از 99 جان سالم به در بردن، یاد گرفته اند که بهتر از بنیاد شرکتی که می خواهند سهمش را بخرد را بلد باشند، یا حداقل از یک بلد بپرسند.

مهار پول داغ

فعلا سیاست دولت در مهار پول داغ جواب داده است و استفاده از تاکتیک لاتاری ملی خودرو و قفل کردن پول ها در حساب وکالتی توانسته است خوب کار کند. اگر این باز کردن تعهد فروش خودرو به مشکل بخورد دفعه ی بعد پول داغ دیگر به این ابزارها اعتماد نخواهد کرد.

عمده ای این پولی که بابت خرید توسط مردم پرداخت می شود، تبدیل به مواد اولیه می شود. مواد اولیه ای که تقریبا نیمی از آن تولید داخل است و نیمی وارداتی به شکل کالای نیمه ساخته.

اگر فرض کنیم قرار است همه ی این تعهدات بدون مشکل تحویل شود و همه نیز خودرو را تحویل بگیرند (یعنی پول داغ مهار شود)، تقاضا ارزی برای واردات قطعات رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته خواهد کرد.

اگر ارز معادل آن وجود داشته باشد، می توان ادعا کرد پول داغ برای مدتی به طول کامل مهار می شود، اما اگر ارز معادل وجود نداشته باشد، به نوعی می توان گفت داغی پولی که خودرو را اتش زده، دامن دلار را خواهد گرفت. این در حالی است که کماکان بانک مرکزی نزدیک به 60 همت کسری قانونی بانک ها در بازار بین بانکی را بی جواب گذاشته است.

در واقع با همین سیاست های سفت و سخت است که فعلا کمی جو داغی کنترل شده است، اما می دانیم که اینها همه سیاست های کوتاه مدتی است و بیشتر نقش مسکن دارد و اگر درمان واقعی صورت نگیرد، درد با شدت بیشتری بر می گردد، شاید از نیمه دوم سال.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید